wtorek, 1 kwietnia 2014

tort kajmakowy z makiem i bananami


Kajmak i banany, to zawsze dobre połączenie, jednak zadziwiająco dobrze wkomponował się tu dodatek maku. Tort nie jest za słodki, smakuje równie dobrze na drugi dzień. Wizualnie mógłby się prezentować lepiej, ale to wina mojego pośpiechu (tort robiłam przed zajęciami i ledwo się wyrobiłam ;)). 


Ciasto:
3/4 szklanki mąki pszennej
1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
3/4 szklanki drobnego cukru do wypieków
5 jajek
1/3 szklanki suchego maku

Krem:
500 g schłodzonego serka mascarpone
250 ml schłodzonej śmietany kremówki 30% lub 36%
1/2 puszki (200g) dulce de leche*

Ponadto:
3 nieduże banany, pokrojone w plasterki i skropione sokiem z cytryny**
szklanka przestudzonej herbaty bez cukru (np.earl grey) do nasączenia blatów

Wykonanie ciasta:
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę/ Pod koniec stopniowo dodawać cukier, łyżka po łyżce, dalej ubijając. Wbijać po kolei żółtka i ucierać. Oba rodzaje mąki wymieszać z makiem, przesiać i delikatnie połączyć z ciastem, mieszając szpatułką.
Dno tortownicy o średnicy 22 cm wyłożyć papierem do pieczenia, nie smarować boków. Wyłożyć do niej ciasto, wyrównać. Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 160-170C przez 30-40 minut(lub dłużej, do suchego patyczka). Gorące ciasto wyjąć z piekarnika i z wysokości 60 cm upuścić na podłogę. Wstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Gdy całkowicie wystygnie, przekroić ostrym nożem z piłką na 3 blaty.

Wykonanie kremu:
Serek mascarpone z kremówką utrzeć na sztywną masę. Dodać masę kajmakową z puszki***, zmiksować tylko do połączenia składników.

Wykonanie tortu:
Na paterze umieścić pierwszy blat, nasączyć go przestudzoną herbatą. Na niego wyłożyć krem kajmakowy i poukładać plasterki bananów. Przykryć kolejnym blatem. Powtarzać czynności aż do wyczerpania składników. Wierzch tortu udekorować kremem, posypać delikatnie makiem. Schłodzić. Przechowywać w lodówce.

z Moje Wypieki i Desery

* słodzone mleko skondensowane w puszce, całkowicie zanurzone w wodzie i gotowane pod przykryciem przez 2 godziny. Można użyć gotowej masy, ale dla mnie ta jest duuuużo lepsza.
** moim zdaniem, to za mało, zużyłam więcej małych bananów.
*** dodałam więcej kajmaku do masy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz